Skrevet av Super User    lørdag 23. februar 2013 09:57
Ta vare på kalesjen!

Ta vare på kalesjen!

På slutten av fjorårets båtsesong fulgte vi rådet fra leverandøren av vår nye, fine kalesje og la den inn hos dem over vinteren til vask og impregnering. Ingvar Johnsen, redaktør i Trygg på sjøen og velkjent eier av «Julie II», hadde en kalesje med ganske omfattende behov for fagmessig behandling. Den tok vi med i samme rennet. Med en barsk vinter bak oss, klør vi alle etter å få satt båten på vannet igjen.

På slutten av mars er det fortsatt snø, is og kalde netter, men med sen påske og muligheten for fredelige vårhelger i april og mai, tar vi igjen turen til Tønsberg for å hente kalesjen – det første skrittet for å få av presenningen og slippe våren inn til skuta.

Høysesong i Ollebukta i Tønsberg, der Arvid Thoresen Båtkalesjer holder til, er det også vinterstemning. Vi kjører forbi rekker av vinterlagrede fritidsbåter under presenning, men på loftet hos kalesjemakerne er det lunt og varmt. Atle Thoresen – juniorsjefen, hvis det går an å kalle en 37-åring for det – tar imot oss.

– Hos oss er det høyt tempo på denne tiden av året, sier han, nesten unnskyldende. De tre andre på verkstedet hilser, men har omtrent ikke tid til å kikke opp. Symaskinene freser iltert, flittige hender styrer meter på meter med kalesjeduk gjennom maskineriet i høy fart. Her er det fullt kjør. Rett etter Sjøen for alle-messa er det alltid veldig travelt hos oss. Lageret av ferdig overhalte kalesjer tar opp en hel vegg, som du ser, og nå begynner båteierne å bli utålmodige og vil ha ut båtene sine. På denne tiden er det også mange som oppdager at kalesjen egentlig burde fornyes eller overhales, og så kommer de i tidsnød. Vi står på det vi kan for å hjelpe så mange som mulig, men døgnet vårt har ikke flere timer nå om våren enn på andre tider av året.

– Høsten er riktig tid for vedlikehold av kalesjer, sier juniorsjefen med ettertrykk – da slipper vi stress og mas, har tid til å drøfte forskjellige løsninger med kunden og kan gi tid og omtanke til alle.

Omsøm

Ingvar Johnsens kalesje har vært til behandling under mor Cordula Eva Thoresens symaskin og har fått fullt vintervedlikehold.

– Flere av sømmene måtte gås over og bli sydd på nytt, forteller hun.

– Det er særlig sola som brenner dem i stykker. Avhengig av mengden sol, er sømmene ofte svekket etter fem til syv år, mens duken kan holde dobbelt så lenge.

– Derfor kan det lønne seg å levere inn kalesjen til det vi kaller oversøm, når man merker at sømmer begynner å gi seg, slik tilfellet var med kalesjen vi fikk inn fra redaktøren. Nå har den fått nye sømmer på flere steder, er rengjort for skitt og jordslag og impregnert på nytt, og nå skulle den holde i nye fem til syv år.

– Vi har eksempler på båtkalesjer som har holdt i 15 år og mer enn det – altså med riktig stell, presiserer hun.

Som ny

Vår kalesje var ny i båtsesongen 2010 (se artikkel i Trygg på sjøen nr 3, 2010). Rådet Thoresen-folkene ga oss, var å levere den inn til vedlikehold når sesongen var over. Da vi tok den ned, var vi sjokkert over mengden skitt og sot som hadde samlet seg på den nye duken i løpet av en kort sesong. Den så slettes ikke ny ut, og vi fant det best å følge rådet vi hadde fått.

– Vi leverer kalesjen til vask hos en fast underleverandør, der den også impregneres med en væske som vi har utviklet selv. Vindusfolien pusses blank med et spesialmiddel, fortalte juniorsjef Atle oss da vi leverte den inn.

– Å starte opp om våren med ren, nyimpregnert kalesje og nypolerte vindusflater gjør alt så mye triveligere, forsikret Arvid Thoresen senior oss, han har holdt på med dette siden 1977.

 

Kontakt oss!